Rostskyddsbehandling

På grund av Sveriges klimat som är tufft med hög luftfuktighet under vår och höst och vintrar med mycket snöstormar, salt och slask så är det stor rostrisk för fordon som framförs i trafik. Under vintern saltas det mycket vilket gör att bilarna börjar rosta snabbare och mer frekvent. Hur snabbt en bil rostar beror på skador som sker i plåt blandat med smuts, fukt och luftfuktighet.

Många nya bilar döljer rost bakom plastkåpor. Plastkåpor är till för att minska luftmotstånd och ger ibland skydd mot vissa ytor. Däremot är det en rostfälla som döljer eventuell rost. Oftast är många ytor som är bakom plastdetaljerna endast grundlackade och mycket känsliga mot rostangrepp. Fler och fler biltillverkare väljer att montera plastkåpor under större delen av underredet. Oftast fylls det på med smuts, salt och fukt bakom plastkåporna som leder till påskyndad rostning.

Under årets gång har det skrivits mycket om bilar som rostar, även på Svt har man kunnat se ett reportage om bilrost. Fler och fler bilägare inser vikten av hur viktigt det är med en rostskyddsbehandling. Även bilmodeller som får bra rostbetyg behöver ett kompletterande rostskydd. Oftast är det konstruktionen som får betygsättningen då fabriksrostskydd oftast är sparsamt sprutat. Vissa bilmodeller som ska ha behandling på vissa ytor kan vara slarvigt behandlade.

Dem flesta biltillverkare är inte emot att en efterbehandling utförs. Det ger dem bättre rykte ju färre bilar som rostar. Det man ska ha i åtanke är att anlita en rostskyddshall som inte borrar i plåt. När plåten borras vid exempelvis en rostskyddsbehandling så försvinner oftast fabriksgarantin. Fabriksgarantin skyddar vid exempelvis fabrikationsfel eller vid kommande rost inifrån och ut. Oftast börjar bilar rosta på grund av utvändiga skador blandat med smuts, fukt och salt.

I Stockholm hittar du rostskyddab.se som skriver om rostskyddsbehandling och ger bra frågor och svar. Läs mer på deras hemsida.

Andra viktiga saker att tänka på är att fylla i eventuella stenskott i lacken. Då minskar du risken för rostangrepp på lacken. Att göra ett lackskydd är att rekommendera, då lacken förstärks och bilen blir mer lättvättad och smutsen inte kan fastna lika lätt på en lack som är behandlad. Ett bra alternativ att välja är Ditec eller MrCap.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *